Log on:
Funciona amb Elgg

CENT :: Blog :: Archives

June 2004

June 03, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Ahir vaig llegir l'anunci d'una nova versió d'un LMS (Learning Management System). Segons la informació publicitària, l'avantatge competitiu d'aquest producte està en el baix preu ($30.000) i en la facilitat d'instal·lació, que vol dir que el pots tenir rodant en un dia.

Segons ells, els altres costen més de 100.000 dòlars i trigues a instal·lar-los com a mínim dies o setmanes. Devem viure en mons diferents. Em pregunto si aquesta política té futur ara que hi ha programes gratuïts equivalents o millors, de codi font obert i que s'instal·len en mitja hora.

Al llarg dels últims anys, a mesura que augmentava la competència de l'open source, els LMS comercials han anat apujant els preus d'una manera escandalosa en lloc d'abaixar-los. Potser el secret és que, amb aquestes tarifes, col·locant un parells de llicències ja tenen l'any resolt.

Keywords: eve/a, software lliure

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

[Imported from Sierto 1.0]

La International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL) ha publicado una revisión sobre el uso educativo de los wikis y sobre las características más relevantes para escoger uno de los muchos sistemas disponibles. El artículo se titula Educational Wikis: features and selection criteria.

Un wiki es, según Leuf and Cunningham (2001), los creadores del concepto, "una colección libremente ampliable de páginas web vinculadas entre sí, un sistema hipertextual para almacenar y modificar información -una base de datos, en la que cada página es fácilmente editable con cualquier cliente web capaz de manejar formularios".
(Leuf, B. and Cunningham, W. (2001). The wiki way: Quick collaboration on the web. Boston: Addison Wesley, p. 14).

Los wikis, junto a los weblogs, pertenecen a una nueva generación de herramientas cuyo potencial está explorándose en la actualidad a lo largo de la Internet (y no solo en el campo educativo, sino también en el de los negocios). Frente a espacios de comunicación y relación fuertemente estructurados y jerarquizados, como los LMS/VLE (entornos virtuales de enseñanza/aprendizaje), los wikis representan un enfoque más orientado a la construcción colectiva de conocimientos en comunidades virtuales que a la "instrucción" ingenieril que predomina en la formación online en el mundo corporativo y militar (SCORM). No obstante, el uso de wikis en educación no está exento de problemas, que requieren cuidadosos análisis y, seguramente, una orientación diferente de la enseñanza.

Los autores del artículo, Schwartz, Clark, Cossarin y Rudolph, concluyen que el completo potencial de los wikis en educación a distancia todavía no se ha materializado, pero que está garantizada la aparición nuevas evaluaciones de la contribución de los wikis al desarrollo de comunidades de práctica en la educación a distancia.

Keywords: wikis

Escrit per CENT - Jordi Adell | 0 comment(s)

[Imported from Sierto 1.0]

Welcome to the National Grid for Learning, the gateway to educational resources on the internet. The NGfL provides a network of selected links to websites that offer high quality content and information. Whether you are learning, supporting, teaching or managing, there are resources on the NGfL for you.

¿Para cuando aquí?

Escrit per CENT - Jordi Adell | 0 comment(s)

June 09, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

En Octeto fèiem referència a aquest article sobre l'ús dels weblogs a l'aula, traduït al castellà per Eduteka: «La escritura con "weblogs"».

També és molt interessant aquest altre: «The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom» (by David Huffaker).

Keywords: blogs, escriptura

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 11, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Un e-portfolio seria més o menys un recull d'objectes digitals que mostren allò que un ha après, o el que sap fer, complementats amb certs tipus d'anotacions. Més o menys.

Un membre de Kairosnews discuteix les implicacions dels e-portfolios pel que fa a la propietat intel·lectual, en el context de l'educació pública: «EPortfolio: Does the E mean "Exploitation?"». Defensa que els treballs dels estudiants haurien d'anar obligatòriament al domini públic. En OLDaily, Stephen Downes es manifesta a favor de respectar els drets individuals dels estudiants: encoratjar-los a compartir, però sense forçar ningú.

[Algú més no entén que els articles d'OLDaily no tinguin un permalink?]

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 12, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Si us ronda la idea de fer servir un wiki, James Farmer ha provat uns quants programaris i comparteix les seves experiències: «The Wide World of Wiki: Choosing a wiki for an element of a fully online undergraduate course».

Keywords: wikis

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 14, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

OLDaily i altres llocs prenen nota d'aquest programa de creació de presentacions i tutorials: Wink. Fa servir el format Flash i és gratuït.

Using Wink you can capture screenshots of your software, use images that you already have, type-in explanations for each step, create a navigation sequence complete with buttons, delays, titles etc and create a highly effective tutorial for your users.

Keywords: multimèdia

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

[Imported from Sierto 1.0]

El butlletí WWWTools recull tota la informació disponible sobre OKI: The Open Knowledge Initiative. OKI és una arquitectura oberta per a programari educatiu promoguda pel MIT.

(Les darreres entrades de Sierto semblen onomatopeies: wiki, wink, oki... deu ser una tendència del software.)

Keywords: eve/a

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 18, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Stephen Downes fa una diatriba contra l'excessiva complexitat del Web Semàntic i per extensió de tots els treballs del W3C: «Whither the Semantic Web». Identifica dues maneres típiques de crear una nova tecnologia: 1) crear un nucli senzill que es pugui ampliar quan faci falta i 2) desenvolupar un sistema omnicomprensiu que anticipi totes els possibles úsos i ampliacions futures. Lògicament es pronuncia per la primera opció i tot seguit critica de manera virulenta l'orientació que ha anat prenent al seu entendre el Web Semàntic:

What's going wrong, it seems to me, is that the developers of the Semantic Web have lost any sense of the idea that these technologies must be used by millions of users, and that for this to happen, the technologies must be (a) capable of being understood by millions of people, and (b) easily implemented by these same people. I think that the Semantic Web is failing on both counts, not because the technologies and concepts are inherently incomprehensible or difficult, but because the descriptions and implementations are.


Però si l'exemple de fer les coses bé és el que ell posa, l'RSS, llavors difícilment podem estar-hi d'acord: l'RSS no era ampliable i per això en tenim almenys dues versions mútuament incompatibles. No crec que aquest hagi de ser el model. Segurament el que ens aniria bé, com sempre, és un terme mitjà: crear dissenys prou estructurats i prou oberts i al mateix temps no complicar excessivament les coses per tal que siguin viables en la pràctica. Potser el nou format Atom faria més bon exemple que l'RSS. O que l'HTML original, que va ser el mateix cas si fa no fa: un conjunt de codis, limitat i tancat, útil només per sortir del pas. I així no es pot avançar.

(D'altra banda, no sé si cal que milions de persones siguin capaces d'entendre i d'implementar una nova tecnologia com diu Downes. Ja em conformaria que poguéssim entendre i usar les implementacions fetes pels tècnics. O potser sóc jo que no l'he copsat i és exactament això mateix el que vol dir.)

Keywords: web semàntic

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 22, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Yahoo! publica una noticia sobre l'ús de dispositius per a evitar les comunicacions amb telèfons mòbils dins les aules d'exàmen a Italia. Una visita a la web dels fabricants revela alguns estris inquitants.


[Via OLDaily].

Escrit per CENT - Jordi Adell | 0 comment(s)

June 28, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Scott Leslie (EdTechPost) ens informa sobre Apollo, un nou programari open source, en fase de desenvolupament, que servirà per crear repositoris d'objectes d'aprenentatge: «10...9...8...7 - Start of a new open source LOR partnership».

Apollo és el nou projecte de l'equip de CAREO (un vell conegut) i se suposa que serà un producte molt més evolucionat. Leslie el descriu com un repositori de la «pròxima generació» i explica que, a més a més de la base de dades que permet localitzar els materials que ens interessen, Apollo inclou un agregador WYSIWYG d'objectes. És a dir, una eina per a compondre els materials utilitzant plantilles predefinides i després exportar el resultat en diversos formats: «...we saw this as adding a tremendous value for your average instructor trying to actually re-use learning objects.»

A hores d'ara el codi encara no està disponible, però s'anuncia que es publicarà aviat. Més informació sobre Apollo en el weblog APOLLO-Dev i en l'Apollo Wiki.

Keywords: learning objects, repositoris

Escrit per CENT - Carles Bellver | 0 comment(s)

June 29, 2004

[Imported from Sierto 1.0]

Apple afegirà un servidor iChat basat amb el protocol Jabber en el nou Mac OS X Server 10.4 (Tiger) (i un servidor de weblogs). Més info a Mac OS X Server v10.4 Tiger Preview.

Sobre iChat i Jabber diu:

Your Very Own iChat and Blog Servers You can now host your own iChat server. Instant Messaging serves as a vital means of communication for organizations of all sizes, so it’s useful to deploy and run your own private and secure IM server. Based on the open source Jabber project, the new iChat server in Tiger Server lets your company protect its internal communications by defining its own namespace, using SSL/TLS encryption to ensure privacy, and Kerboros for authorization. The iChat server works with both the iChat client in Mac OS X Tiger and popular open source clients available for Windows, Linux and even PDAs.

EL CENT ja fa més d'un any que va posar en marxa un servidor Jabber experimental: miUJI.

Keywords: Jabber, mac

Escrit per CENT - Jordi Adell | 0 comment(s)