Jordi Adell avui a l'ABC: «El siguiente reto de los campus virtuales es incluir más pedagogía» (PDF 242 KB).
Així es podria resumir també, d'una manera gràfica i sumària, el procés d'avaluació que ha conduït a la «Selecció d'un entorn virtual d'ensenyament/aprenentatge de codi font obert per a la Universitat Jaume I» (PDF 130 KB). En realitat els criteris eren tres: flexibilitat pedagògica, usabilitat i flexibilitat tecnològica. Però és cert que les mancances més greus s'observen sobretot en el primer punt. Hi ha molts CMS (Course Management Systems), alguns amb una bona arquitectura informàtica, però molt pocs responen a un plantejament pedagògic definit i coherent.
En Octeto, per cert, fèiem referència a un article d'uns professors israelians que es lamenten de la manca de fonament de moltes eines i models educatius basats en noves tecnologies: «Tecnócratas, reformistas y holistas». Parafrasejant Ignatius Reilly podríem dir que en tot aquest enrenou de l'e-learning falta molta pedagogia i molta geometria.
L'ABC informa tot seguit sobre la hipotètica Universitat Lliure valenciana: «...un gigantesco campus on-line» (PDF 147 KB).
Keywords: e-learning, eve/a