Seminari: Els Recursos Educatius Oberts en la docència universitària. Estratègies i polítiques per a la seua creació i utilització

Ubicació: Sala de Graus Germà Colón de la Facultat de Ciències Humanes i Socials (HC0114FR)
Data i horari: divendres 21 de febrer, 11:00-12:30
Ponent: Victoria I. Marín (Universitat de Lleida)

Els Recursos Educatius Oberts (REO) són materials digitalitzats que es poden utilitzar, compartir i modificar per a la docència formal i informal. Segons UNESCO, el professorat universitari hauria de ser capaç de seleccionar, avaluar i publicar REO, avançant cap a una societat connectada i en xarxa, que no només consumeix contingut sinó que el genera i el comparteix.

En aquesta sessió s’analitzarà el concepte de pedagogia oberta i s’exposaran estratègies i polítiques, individuals i institucionals, per a la creació i la utilització de Recursos Educatius Oberts en la docència universitària.

Aquesta activitat, organitzada pel Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT), s’emmarca en la local Community of Practice (CoP) de l’UJI del consorci europeu European Digital UniverCity (EDUC).

Índex

Presentació

PDF

Definicions

REO

Recursos Educatius Oberts: materials d’aprenentatge, ensenyament i recerca, en qualsevol format i suport, que estan en el domini públic o s’han publicat amb una llicència oberta que permet accedir-hi, reutilitzar-los, adaptar-los o redistribuir-los sense cap cost.

Referència: La Recomendación de 2019 de la UNESCO sobre los Recursos Educativos Abiertos (REA): fomento del acceso universal a la información mediante material de aprendizaje abierto de calidad) (UNESCO, 2022).

PEO

Pràctiques Educatives Obertes: pràctiques educatives que inclouen la creació col·laborativa i la reutilització de REO, així com l’ús de tecnologies participatives i xarxes socials per a la interacció, l’aprenentatge entre iguals, la creació de coneixement i l’empoderament de l’alumnat.

Referència: Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational Practices in Higher Education (Catherine Cronin, 2017).

Educació oberta

Una forma d’enfocar o organitzar l’educació, tant formal com no formal, sovint amb el suport tecnologies digitals, amb l’objectiu d’ampliar el seu abast i les possibilitats de participació, eliminant barreres i fent que l’aprenentatge siga accessible, abundant i personalitzable per a tothom.

Referència: Opening up Education (JRC Science for Policy Report, 2016).

Conclusions del seminari

  • Els REO, les PEO i l’educació oberta són part de la transformació digital de la universitat.
  • Resulta necessari augmentar el coneixement i la conscienciació sobre les llicències obertes i les infraestructures de REO existents en les universitats.
    • Les infraestructures consten de tecnologia (p. ex. els repositoris) i equips humans de suport.
  • Es requereixen polítiques institucionals de foment dels REO.
    • Incorporar els REO a l’estratègia institucional.
      • Es pot plantejar una docència amb REO per defecte.
      • Cal conscienciar tota la comunitat educativa sobre els REO.
      • Cal facilitar la col·laboració internacional en la creació de REO.
      • La creació de REO ha de suposar reconeixement i incentius.
    • Millorar les infraestructures existents, prenent en consideració aspectes de qualitat, visibilitat i sostenibilitat.
    • Proporcionar formació i acompanyament al professorat.
    • Promoure comunitats de pràctica docent sobre REO, PEO i educació oberta.
    • Promoure programes de mentoria entre docents sobre els mateixos temes.
  • Les actituds i percepcions docents individuals també són importants.
  • No cal ser expert/a en llicències, creació de materials, etc. Es tracta d’enriquir la pròpia docència.