Guia per al disseny, la realització i la revisió de cursos en línia
Aquesta guia té per objectiu servir d’ajuda al professorat de l’UJI que vol utilitzar l’Aula Virtual per a la seua docència a distància o semipresencial, o com a complement de la docència presencial, tant si encara no ha dissenyat el curs com si ja utilitza l’Aula Virtual i vol considerar opcions de millora.
Està disponible, en format PDF, en català, castellà i anglès:
- Guia per al disseny de cursos en línia PDF 300 KB
- Guía para el diseño de cursos en línea PDF 300 KB
- Guidelines for designing online courses PDF 300 KB
La guia consta d’un total de cinquanta criteris, agrupats en quatre àrees principals, que comprenen els aspectes bàsics del disseny d’un curs en línia. Té la forma d’una checklist o llista de control, amb l’objectiu que us permeta comprovar i anotar fàcilment quins criteris penseu que el vostre curs ja compleix i quines accions de millora hauríeu de dur a terme per als criteris que no compleix.
Per a facilitar l’ús de la guia, us oferim també un manual d’ús que explica amb més detall cada criteri i suggereix idees i recursos addicionals:
Tingueu en compte que, a causa de la gran diversitat de casos, no tots els criteris tenen per què ser aplicables a cada curs. Per a la docència semipresencial, en aquells estudis en què s’aplique un model tutorial (en lloc del model híbrid convencional), caldrà fer molt més èmfasi i atorgar una importància comparativament major als criteris de les seccions B (interacció i col·laboració) i C (activitats d’aprenentatge i avaluació), ja que aquest model comporta el seguiment continu i detallat del treball de l’estudiantat. A més a més, aquesta guia s’ha pensat per a poder ser utilitzada tant en assignatures de grau i de màster com en altres cursos de postgrau o en activitats de formació del personal. Per això, la decisió final sobre l’aplicació o no d’un criteri correspon sempre al professorat del curs.
Per a la preparació d’aquesta guia —elaborada pel CENT i validada amb la col·laboració dels equips docents de màsters a distància i semipresencials de l’UJI— es van analitzar documents similars d’altres institucions d’educació superior. Destaquem, entre ells, els següents:
- California Community Colleges Online Education Initiative - Course Design Rubric
- Blackboard Exemplary Course Program Rubric
- Open SUNY Course Quality Review Rubric
- California State University - Quality Learning & Teaching Rubric
- Illinois Online Network - Quality Online Course Initiative Rubric
- UW-La Crosse Online Course Evaluation Guidelines
- UPM GATE - Recomendaciones metodológicas para cursos online y semipresenciales