Consells per a la docència híbrida a les aules de l'UJI

Les classes del curs 2020-21 que es desenvolupen presencialment tindran restriccions al contacte humà degudes a la pandèmia de la COVID-19. L’UJI, per motius de seguretat i seguint les instruccions de les autoritats sanitàries, ha decidit reduir la capacitat de les aules i equipar-les totes amb càmeres, de manera que les classes es puguen gravar i emetre per videoconferència en temps real amb Google Meet.

En aquest document es recullen una sèrie de consells bàsics per a donar classe en aquest nou escenari híbrid en què una part de l’estudiantat pot estar a l’aula i una altra part a casa seguint la classe en directe (o visualitzar-la uns i altres en diferit més tard). El terme “híbrid” (també blended o mixt) fa referència a la combinació d’elements d’ensenyament presencial i a distància en una mateixa assignatura o unitat docent.

Un bon ús de la tecnologia disponible a les aules pot reduir l’impacte de les mesures de seguretat en la qualitat de l’aprenentatge. Generalment no estem acostumats a donar classe en una aula i simultàniament gravar-la o emetre-la per videoconferència. Sabem que al principi pot resultar complicat: cal estar pendent de molts detalls i qualsevol descuit pot dificultar o fer malbé el seguiment de la classe a distància. Però després d’unes poques sessions tot açò es convertirà en rutinari.

Hem organitzat els consells seguint una progressió temporal:

  1. Abans de les classes: familiarització amb l’entorn i la tecnologia i preparació de materials (consells 1-3).
  2. Durant la classe: videoconferència, gravació en vídeo, gestió d’incidències, ús de la pissarra de l’aula i de la pissarra digital (consells 4-12).
  3. Després de les classes: deixar el micròfon carregant i compartir el vídeo (consells 13-14).
Recorda que les classes no tenen perquè reduir-se a l’explicació d’un tema. Una classe que conste d’una seqüència d’activitats (p. ex. explicació-dubtes-exercicis-conclusions) resultarà més àgil i efectiva quan s’ha de seguir per videoconferència. Pots demanar a l’estudiantat que es preparen abans amb els materials que els proporciones (articles, vídeos, etc.) i dedicar la classe no tant a explicacions d’allò que poden llegir i comprendre autònomament com a resolució de dubtes, dinàmiques de debat, reflexió col·lectiva, exercicis, etc., potenciant la interacció dins del grup i amb tu.

Consells

1. Familiaritza’t amb la tecnologia

Abans de començar les classes, familiaritza’t amb les diferents aules que has d’utilitzar i prova la tecnologia: la càmera, el micròfon, compartir una presentació amb Google Meet, la pantalla tàctil o la tauleta gràfica, l’aplicació Openboard de pissarra digital, etc. Grava les proves amb Meet i després revisa les gravacions i analitza-les per a detectar els possibles errors o problemes.

2. Comprova totes les aules

Tin en compte que no totes les aules són iguals i les càmeres poden enquadrar àrees diferents. Comprova l’enquadrament a cada aula per a no eixir-te’n del pla o escriure en una part de la pissarra que no resulte visible en el vídeo o videoconferència. Recorre l’espai breument per a acostumar-te. Pots marcar els límits al terra amb algun objecte o fer marques a la pissarra, si vas a utilitzar-la. Visita totes les aules que hages d’utilitzar.

3. Prepara la presentació

Abans de començar cada classe, prepara la presentació que utilitzaràs. Fes servir una tipografia de mida gran i una idea o concepte per diapositiva: d’aquesta manera serà més llegible en el vídeo i la videoconferència. Desa la presentació a l’Aula Virtual, de manera que pugues baixar-la a l’aula i que l’estudiantat presencial i a distància puga obrir-la i seguir les explicacions amb més comoditat, en cas que alguns detalls no es vegen prou bé per la compressió del senyal de vídeo. També pots portar la presentació en una memòria USB per a obrir-la sense entrar a l’Aula Virtual, si ho prefereixes.

4. Inicia la videoconferència

En començar la classe, obri la presentació i inicia la videoconferència amb Google Meet. Si la càmera no s’engega automàticament, engega-la amb la botonera de la taula (FCS) o fent clic en la icona amb la silueta d’una persona en l’aplicació de control de l’ordinador. Comprova en la configuració de Meet que tens seleccionat el micròfon que vols utilitzar: el micròfon sense fils de la taula multimèdia, el micròfon de substitució que pots demanar a la consergeria, o el teu micròfon personal. Comprova també que la resolució d’enviament de vídeo és de 720p: alta definició, per assegurar que la imatge que envies es veu amb prou nitidesa. Prem el botó “Presenta” i selecciona pantalla completa, o bé la finestra o pestanya del navegador corresponents a la presentació (si vols utilitzar l’aplicació de pissarra digital OpenBoard, hauràs de seleccionar la pantalla completa).

5. Comprova el micròfon

Penja’t el micròfon al coll o enganxa’l a la roba amb el clip, segons els models. Recorda que l’has de col·locar prop de la boca. Comprova que el volum del so és suficient per a l’estudiantat que segueix la classe a distància. Pregunta si t’entenen i si veuen bé la teua imatge i la presentació. Parla de manera pausada i vocalitza bé. Tin en compte que alguns gestos o expressions facials poden no veure’s prou bé en el vídeo i la videoconferència.

6. Demana a un/a estudiant que t’informe d’incidències en la videoconferència

Durant la classe no podràs estar atent a la qualitat del vídeo o de l’àudio o a altres possibles incidències amb la videoconferència. Demana a l’estudiantat a distància que informe dels problemes a través del xat i designa un/a estudiant present a l’aula per a estar-ne pendent i avisar-te a tu.

7. Permetràs preguntes durant la classe o al final?

Informa l’estudiantat presencial i a distància si permets preguntes durant la realització de la classe o només al final de la classe.

8. Recorda’ls que silencien els micròfons

Recorda a l’estudiantat que segueix la classe a distància que silencien els seus micròfons durant la classe, per tal d’evitar sorolls i acoblaments i que el vídeo commute automàticament al micro actiu. Si cal, tu també pots silenciar el micro de qualsevol participant.

9. Opcionalment, grava la classe

Si vols gravar la classe, fes clic en l’opció “Grava la reunió”. Dalt a l’esquerra de la finestra veuràs un missatge en roig que diu “GRAV”.

10. Utilitza un comandament per a passar les diapositives

Si pots utilitzar un comandament a distància per a passar les diapositives, això t’alliberarà d’haver de prémer una tecla o el botó del ratolí a cada diapositiva i et podràs moure i situar-te en un lloc ben visible per l’estudiantat, tant presencial com a distància.

11. Vigila el que ocorre fora de pla

Si ocorren coses fora de pla, descriu-les en veu alta per a l’estudiantat que segueix la classe a distància. Per exemple, si l’estudiantat present a l’aula fa una pregunta, repeteix-la per a assegurar-te que s’escolta bé en la videoconferència i que queda gravada al vídeo.

12. Utilitza la pissarra digital

Si utilitzes la pissarra de l’aula, escriu amb lletra gran per millorar la visibilitat en el vídeo i la videoconferència. Si has d’escriure molt, utilitza l’aplicació de pissarra digital OpenBoard amb el monitor de pantalla tàctil, o amb la tauleta gràfica que pots demanar a la consergeria. Aquesta aplicació està instal·lada a l’ordinador a totes les aules.

13. Comparteix el vídeo

En finalitzar la classe, si l’estaves gravant, atura la gravació i tanca la videoconferència. Al cap d’una estona tindràs el vídeo al teu Google Drive en una carpeta de gravacions anomenada “Meet Recordings”. Google t’avisarà per correu quan el vídeo estiga disponible. Si vas crear la videoconferència mitjançant Google Calendar, el vídeo s’afegirà a l’esdeveniment i hi podrà accedir tot l’estudiantat convidat a la videoconferència. Comprova els permisos del vídeo i enllaça’l a l’Aula Virtual.

14. Deixa el micròfon carregant

Si has utilitzat el micròfon sense fils, deixa’l al carregador i assegura’t que es queda ben endollat i que està carregant. Si no, es pot esgotar la bateria i el professorat que vinga a l'aula a continuació no podria utilitzar-lo.

Incidències tècniques

Si tens problemes tècnics amb l’equipament informàtic o audiovisual de l’aula (ordinador, projector, càmera, connexions, etc.) pots contactar per telèfon o correu electrònic amb el personal de suport del centre, o bé amb el CAU. Et preguem que notifiques per aquestes vies tots els problemes tècnics que tingues, a fi d’intentar resoldre’ls tan prompte com siga possible.

Informació addicional