Avaluació d'experiències del projecte Eportfolio UJI
Durant el curs acadèmic 2009/2010, un total de deu professors i professores han participat en el projecte Eportfolio UJI, amb dotze assignatures i uns 350 estudiants. L’avaluació d’aquestes experiències de docència amb portafolis electrònic (utilitzant el programari lliure Mahara) s’ha iniciat en juliol de 2010 mitjançant una enquesta en línia contestada pel professorat participant.
Tot i que el nombre d’experiències encara és reduït, podem dir que comencen a apuntar-se algunes tendències i sobretot algunes percepcions compartides.
- En la majoria de casos (vuit) el professorat ha preferit que l'alumne tinguera llibertat total per a estructurar el portafolis al seu gust. En els altres quatre casos el professorat facilitava un model o plantilla.
- La proporció és la mateixa pel que fa a l'obligatorietat de l'eportfolio: obligatori en vuit casos i optatiu en els quatre restants.
- El percentatge de la nota final que representava l'eportfolio variava del 10% al 50%.
- La meitat dels professors feien una avaluació continuada dels portafolis. L'altra meitat n'han fet només una revisió final.
- La majoria del professorat (nou de deu) tenia experiència prèvia amb l'eportfolio o amb metodologies docents similars.
- La majoria del professorat (vuit de deu) consideren que la metodologia d'avaluació per eportfolio ha afavorit l'autonomia d'aprenentatge de l'estudiant. Els dos restants consideren que resulta indiferent.
- La majoria del professorat (nou de deu) considera que una eina d'eportfolio com la que s'ha utilitzat constitueix un complement adequat per a l'Aula Virtual (l'entorn virtual d'ensenyament/aprenentatge de l'UJI, basat en Moodle).
- La percepció majoritària entre el professorat és que aquesta eina d'eportfolio els ha resultat molt útil. La valoració mitjana que n'han fet, en una escala de 0 a 5, ha estat de 4,25. Vuit dels deu professors han valorat la utilitat entre el 4 i el 5.
- Nou dels deu professors i professores declaren la intenció de continuar utilitzant l'eportfolio el curs pròxim.
- Pel que fa al grau de dificultat i càrrega de treball afegides que els puga suposar aquesta metodologia, les percepcions es distribueixen en una escala de 0-5 amb una certa tendència a la polarització. Quatre professors han valorat la dificultat entre 0 i 1 (baixa), mentre que els altres sis l'han situat entre el 3 i el 5 (mitjana-alta).
- La percepció de la necessitat d'adaptació metodològica presenta també una gran variabilitat segons els casos particulars.
Pel que fa a la reacció de l’estudiantat, constatada indirectament en aquesta enquesta a través dels seus professors, sembla que resulta en general positiva pel que fa a les possibilitats de comunicació amb el professorat, presentació de treballs i reflexió sobre els treballs i l’aprenentatge. Quant a les dificultats, es trobarien més aviat en la comprensió de la metodologia i no tant en el funcionament de l’aplicació informàtica (tret d’alguns casos).