Què és i com començar a utilitzar l'Aula Virtual de l'UJI

Índex

Què és i per a què serveix l’Aula Virtual de l’UJI. Què és Moodle

L’Aula Virtual és un servei que us proporciona l’UJI mitjançant el qual totes les activitats de formació poden disposar d’un espai web per a distribuir els materials d’estudi, gestionar la comunicació entre els participants i desenvolupar activitats d’aprenentatge en línia. Aquests espais s’anomenen genèricament cursos i poden correspondre a assignatures de grau o màster o a qualsevol altra activitat de formació, reglada o no reglada.

Moodle és el nom del programari que fa funcionar l’Aula Virtual. Podeu accedir a l’Aula Virtual en l’adreça web aulavirtual.uji.es utilitzant el vostre nom d’usuari i contrasenya de l’UJI.

L’UJI us ofereix informació, formació i assessorament sobre l’ús de l’Aula Virtual a través del CENT. Una normativa aprovada pel Consell de Govern defineix les condicions d’ús de l’Aula Virtual.

Com és un curs de l’Aula Virtual

La pàgina principal d’un curs té diferents parts. Fixeu-vos en la imatge per a localitzar cadascuna.

En la part central (columna B) apareixen dalt les diferents pestanyes de gestió del curs (x), la majoria no disponibles per a l’estudiantat.

  • Curs: mostra la pàgina principal del curs
  • Paràmetres: permet canviar la configuració del curs
  • Participants: mostra el llistat de persones que poden accedir al curs i diverses opcions de gestió
  • Qualificacions: arreplega les qualificacions de totes les activitats avaluables del curs -Informes: mostra els registres d’activitat al curs
  • Més: dona accés a altres opcions d’administració del curs

La resta de la columna central conté els enllaços a tots els continguts del curs. Mitjançant aquests enllaços, l’estudiantat pot accedir als materials del curs i baixar-los. També tindrà accés a les activitats d’aprenentatge que hàgeu preparat i a diverses eines de comunicació. Podrà, per exemple, enviar-vos els seus treballs.

Aquesta columna es divideix en seccions. En la imatge d’exemple podeu distingir una primera secció que no està numerada, la secció General (y), on s’ubiquen continguts que seran útils al llarg de tot el curs, p. ex. un fòrum d’anuncis, el programa de l’assignatura, així com diversos elements destinats a facilitar a l’estudiantat la resolució de dubtes: un fòrum per a les tutories virtuals, un diàleg per a comunicar-se de manera privada amb el professorat del curs, un glossari de preguntes freqüents, etc.

A continuació apareixerien les seccions numerades (Tema 1, Tema 2…). Quan creareu un curs, per defecte tindreu 10 d’aquestes seccions, que estaran buides. Després podreu modificar la quantitat de seccions i organitzar-les com necessiteu. És convenient que penseu quina estructura voleu donar a les seccions del curs abans de començar a afegir el contingut. No obstant això, en qualsevol moment podreu reorganitzar tots els elements. Podeu emprar cada secció per a agrupar tot allò relacionat amb un nucli temàtic, però també podríeu reunir en una secció els continguts referents a la teoria i en una altra tota la pràctica, o utilitzar una secció per a les activitats de cada grup de matrícula, o seguir qualsevol altre criteri o combinació de criteris.

Podeu traure la columna dreta C per a accedir a diferents blocs d’informació del curs.

O la columna esquerra A, per a veure la taula de continguts del curs que funciona a mena d’índex i facilita la navegació i l’ordenació del contingut.

Finalment, fixeu-vos en la barra de navegació al capdamunt de la pàgina. A la part dreta trobareu l’accés a les notificacions del sistema, a la missatgeria interna, al vostre perfil personal i, especialment rellevant, el conmutador del Mode d’edició (z), essencial per a afegir qualsevol nou contingut al curs o modificar l’existent. Més avall veurem com incorporar materials al curs.

Quins continguts pot tenir un curs

Materials d’estudi per a l’alumnat

Podeu deixar en l’Aula Virtual tota mena de fitxers: documents de text, presentacions, imatges, fitxers de dades, etc. D’aquesta manera l’estudiantat podrà baixar els materials i utilitzar-los en el seu ordinador, tauleta, etc.

La manera més ràpida d’afegir un fitxer a un curs és activar el Mode d’edició i arrossegar el fitxer dins de la secció on vulgueu que aparega. Posteriorment haureu de gestionar els drets d’autor d’aquests fitxers indicant el tipus de contingut i confirmant així que teniu dret a fer comunicació pública d’aquests materials d’acord amb a la Llei de Propietat Intel·lectual. En el vídeo següent us mostrem com funciona el procés.

També podeu afegir enllaços a materials accessibles en altres pàgines web i inserir vídeos de YouTube o d’altres serveis. En aquests casos no serà necessari la gestió de drets donat que els fitxers no estaran allotjats en l’Aula Virtual. Més informació: Docència i propietat intel·lectual. Quins materials puc utilitzar legalment en la docència universitària?

Fòrum d’anuncis per a enviar informacions d’interés sobre l’assignatura

Quan creeu un curs, veureu que s’ha generat automàticament un Fòrum d’anuncis en la secció general. Aquest espai està pensat perquè el professorat puga enviar missatges sobre l’assignatura a tots els participants del curs. Com una mena de taulell de suro per a avisos i notícies, tancat amb clau, on només podeu penjar informació vosaltres com a professorat.

És una bona pràctica enviar un missatge de benvinguda a l’estudiantat quan s’obri l’accés al curs. També és útil per a avisar si un dia no es podrà fer classe, si hi ha hagut un canvi d’aula, si s’han organitzat unes jornades que tenen relació amb un tema que s’està tractant a classe i es recomana l’assistència, etc.

Tots els participants del curs podran veure els missatges en aquest fòrum i, a més a més, rebran una còpia de cada missatge per correu electrònic. La notificació per correu està forçada en el Fòrum d’anuncis, però no té per què ser obligatòria en altres fòrums que pugueu crear en el curs. Aquesta funció de notificació es coneix com a subscripció a un fòrum.

En el vídeo següent us mostrem com afegir un missatge en un fòrum (en aquest cas el fòrum de notícies).

Tutories electròniques

La universitat, dins del seu Programa UJI Virtual, reconeix l’atenció que presta el professorat a l’estudiantat a través de l’Aula Virtual permetent la reducció d’hores presencials de tutories en el despatx. Per a poder acollir-se a aquest programa cal:

  1. Utilitzar l'Aula Virtual per a totes les assignatures de les quals teniu docència.
  2. Realitzar l'atenció electrònica a l'estudiantat a través d'un fòrum en l'Aula Virtual.
  3. Contestar a l'estudiantat al més aviat possible, en un termini màxim de 48 hores lectives (exclosos festius i caps de setmana).

L’ús d’un fòrum per a tutories, d’acord amb aquestes condicions, implica que tot l’estudiant de l’assignatura pot llegir les consultes de la resta d’estudiantat i les respostes que done el professorat. O, fins i tot, pot contestar si coneix la resposta. Per a crear i configurar correctament un fòrum de tutoria pública podeu seguir aquestes instruccions: Tutoria electrònica amb l’Aula Virtual.

Una gran varietat de recursos i activitats d’aprenentatge

A més de servir per a distribuir materials i difondre avisos entre l’estudiantat, l’Aula Virtual us facilita l’ús de diversos tipus d’eines que us permeten, entre moltes altres possibilitats, rebre i avaluar treballs de l’estudiantat, realitzar qüestionaris d’autoavaluació o organitzar activitats d’aprenentatge col·laboratives.

Us animem a provar aquestes eines —que teniu disponibles en els vostres cursos quan activeu l’edició— i a descobrir quines poden enriquir l’experiència d’aprenentatge del vostre estudiantat. Podeu trobar més informació sobre les diferents acivitats i les seues possibilitats en la pàgina d’Usos didàctics d’activitats de l’Aula Virtual.

Com crear un curs en l’Aula Virtual i que l’estudiantat hi puga accedir

Els cursos de l’Aula Virtual han de ser creats per les persones que consten com a docents de l’assignatura, curs o activitat de formació de què es tracte. En el cas d’assignatures o cursos que figuren en el Pla d’Ordenació Docent (POD), només les persones que els tinguen assignats en el POD podran crear-los. Contacteu amb nosaltres ( suportaulavirtual@uji.es) si encara no teniu l’assignatura en el POD tancat). Excepcionalment, la direcció d’un màster podrà també crear els cursos de l’Aula Virtual corresponents a qualsevol assignatura del màster.

Per a crear els cursos cal utilitzar l’aplicació informàtica anomenada Assistent per a la creació de cursos. Aquest assistent us permetrà crear cursos en diferents categories: assignatures de grau, màster, formació continuada, formació per a PDI o PAS, etc.

L’assistent és molt flexible. Per exemple, us permet crear un curs en l’Aula Virtual per a una assignatura, però també podríeu crear un curs diferent per a cada grup de la mateixa assignatura (laboratori, pràctica, teoria…), o un sol curs per a agrupar dues o més assignatures, etc.

Tingueu en compte que cada vegada que utilitzeu l'assistent per a la creació de cursos estareu creant un únic curs en l'Aula Virtual. Si teniu diferents assignatures que voleu que siguen independents, repetiu el procés de creació per a cadascuna d'elles per separat.

Els cursos tarden un parell de minuts a crear-se. Rebreu una notificació per correu electrònic avisant-vos quan ja el tingueu a l’Aula Virtual.

Recordeu que el curs es crea ocult per a l’estudiantant perquè està buit de contingut. En el llistat Els meus cursos veureu un text baix de l’enllaç del curs que avisarà Ocult per als estudiants. Una vegada hageu incorporat continguts al curs, podeu fer-lo visible a l’estudiantat en els Paràmetres del curs.

Ajuda i resolució de problemes

En l’Aula Virtual teniu el Curs de suport al professorat que concentra la documentació i les preguntes i respostes públiques sobre l’ús de l’Aula Virtual. Després de crear el vostre primer curs tindreu accés automàticament a aquest curs de suport.

  • També podeu contactar amb el CENT per a resoldre qualsevol dubte o problema referent a l'ús de l'Aula Virtual.
    suportaulavirtual@uji.es
    7500
  • Si experimenteu problemes tècnics amb el funcionament de l'Aula Virtual, haureu d'adreçar-vos al CAU (Centre d'Atenció a Usuaris del Servei d'Informàtica).