Diferències entre la formació reglada a distància i els MOOC
Aquesta informació podria no estar actualitzada.
Un MOOC ha de presentar necessàriament les característiques següents:
- Ha de ser un curs. Ha d'estar dissenyat i s'ha de desenvolupar com un curs, amb activitats i eines de comunicació que faciliten l’aprenentatge. No pot constar només d’una col·lecció de materials d'estudi.
- Ha de ser un curs en línia. Totes les activitats i tota la comunicació del curs s’han d’efectuar per Internet. No pot requerir cap tipus d'activitat presencial.
- Ha de ser obert. No sols gratuït: la participació en el curs ha d’estar oberta a qualsevol persona i els materials d’estudi també han de ser d’accés obert per a tothom. (La convocatòria de MOOC de l’UJI especifica que els materials creats per al curs s’han de publicar en el repositori institucional amb una llicència Creative Commons, preferentment Reconeixement-CompartirIgual CC-BY-SA.)
- Ha de ser potencialment massiu. La participació d'un gran nombre d'aprenents, com més gran millor, és essencial per a generar dinàmiques de debat, suport mutu i creació col·laborativa de coneixement.
Aquestes característiques impliquen algunes diferències respecte a altres iniciatives d’elearning que resumim en el quadre següent.
Formació a distància | MOOC |
Entorn tancat. | Entorn obert. |
Taxes d'inscripció. | Accés gratuït. |
Grup limitat. | Participació il·limitada. |
Suport directe del professorat. | Suport de la comunitat d’aprenents. |
Generalment enfocat a l’avaluació i l’acreditació. | Enfocat principalment a l’aprenentatge. |