Campus Digital

Aquesta informació podria no estar actualitzada.

El CENT es planteja com a objectiu la construcció d’un Campus Digital en la Universitat Jaume I, és a dir, aconseguir una perfecta integració de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d’ensenyament/aprenentatge que s’escauen al si de la Universitat. Això inclou tant l’ús d’elements audiovisuals a l’aula com la realització d’activitats docents a través d’Internet.

La visió que dóna sentit a aquesta tasca es pot resumir en una frase: «Educació per a totes i per a tots en qualsevol moment i en qualsevol lloc». El paper de la tecnologia és, doncs, el d’un mitjà que ens permet avançar envers un horitzó ideal en el qual es dissolen la dimensió espaciotemporal de la comunicació humana i, per tant, les barreres per a l’aprenentatge al llarg de tota la vida.

Tot plegat estem parlant d’una profunda transformació de les pràctiques docents, amb fortes implicacions materials, humanes i econò miques. L’Associació d’Universitats Europees (CRE) ha identificat tres factors que tot sovint compliquen la introducció de les noves tecnologies en la docència en el context de l’educació superior: 1) la falta de marcs estratègics globals que donen suport i sentit a iniciatives particulars i/o individuals; 2) la resistència de sectors del professorat i personal d’administració i serveis i 3) la falta de previsió de costos.

La metodologia amb què el CENT proposa fer front a aquestes dificultats consisteix a detectar, promoure, recolzar, coordinar i avaluar experiències concretes d’aplicació docent de les noves tecnologies que signifiquen una resposta a necessitats i interessos reals. A mitjà termini, el seguiment i avaluació d’aquests tipus d’experiències s’espera que permeta:

  • Demostrar que la introducció de les noves tecnologies en la docència és útil i factible i afavorir l’extensió del seu ús.
  • Desenvolupar coneixements i habilitats pràctiques (know how), per part de tots els agents implicats en el procés: professorat, estudiantat i personal d’administració i serveis.
  • Determinar quins recursos materials, humans, funcionals, organitzatius i formatius ha de posar en joc la institució.

Durant el desenvolupament d’aquestes experiències, per tal de garantir-ne l’èxit, el CENT ofereix als seus protagonistes assessorament i formació sobre aspectes tecnològics i didàctics i infraestructura tècnica i d’instal·lacions: Sala Multimèdia, Laboratori de Noves tecnologies, accés a entorns virtuals… Tots els projectes, programes i accions del CENT es deriven d’aquest disseny metodològic. Es tracta, en resum, de contribuir a assentar les bases d’un marc institucional d’aplicació i aprofitament de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a la millora de la qualitat de la docència, integrat en les línies d’estratègia de l’UJI.