Què és i com començar a utilitzar l'Aula Virtual de l'UJI

Què és i per a què serveix l'Aula Virtual de l'UJI. Què és Moodle

L'Aula Virtual és un servei que us proporciona l'UJI mitjançant el qual totes les activitats de formació poden disposar d'un espai web per a distribuir els materials d'estudi, gestionar la comunicació entre els participants i desenvolupar activitats d'aprenentatge en línia. Aquests espais s'anomenen genèricament cursos i poden correspondre a assignatures de grau o màster o a qualsevol altra activitat de formació, reglada o no reglada.

Moodle és el nom del programari que fa funcionar l'Aula Virtual. Podeu accedir a l'Aula Virtual en l'adreça web aulavirtual.uji.es utilitzant el vostre nom d'usuari i contrasenya de l'UJI.

L'UJI us ofereix informació, formació i assessorament sobre l'ús de l'Aula Virtual a través del CENT. Una normativa aprovada pel Consell de Govern el 27 de setembre de 2016 defineix les condicions d'ús de l'Aula Virtual.

Com és un curs de l'Aula Virtual

La pàgina principal d'un curs té diferents parts. Fixeu-vos en la imatge per a localitzar cada una.

En la part central de la pantalla (columna A) apareixen els enllaços a tots els continguts del curs. Mitjançant aquests enllaços, l'estudiantat pot accedir als materials del curs i baixar-los. També tindrà accés a les activitats d'aprenentatge que hàgeu preparat i a diverses eines de comunicació. Podrà, per exemple, enviar-vos els seus treballs.

Aquesta columna es divideix en seccions. En la imatge d'exemple podeu distingir una primera secció que no està numerada, la secció general, on s'ubiquen continguts que seran útils al llarg de tot el curs, p. ex. el programa de l'assignatura, un fòrum de notícies i diversos elements destinats a facilitar la resolució de dubtes a l'estudiantat: un fòrum per a les tutories virtuals, un glossari de preguntes freqüents, una eina de diàleg per a comunicar-se de manera privada amb el professorat del curs, etc.

A continuació apareixen les seccions numerades. Quan creeu un curs, per defecte teniu deu d'aquestes seccions, que estan buides. Després podreu modificar la quantitat de seccions i organitzar-les com vulgueu. En la imatge d'exemple, cada secció conté tot allò relacionat amb un tema (p. ex. la secció x), però també podríeu posar en una secció els continguts referents a la teoria i en una altra tota la pràctica, o seguir qualsevol altre criteri. És convenient que penseu quina estructura voleu donar a les seccions del curs abans de començar a afegir el contingut. No obstant això, en qualsevol moment podreu reorganitzar tots els elements.

En la columna dreta B trobareu diversos blocs de gestió i d'informació del curs. Així mateix, en la part superior dreta tindreu la icona de la roda dentada y, que en punxar-la mostrarà la major part d'opcions d'administració del curs, no disponibles per a l'estudiantat. Dins d'aquestes opcions, una de les més importants és la que permet Activar edició per a afegir qualsevol nou contingut al curs o modificar l'existent. Més avall veureu com incorporar materials al curs.

Finalment, fixeu-vos en la barra de navegació que teniu al capdamunt de la pàgina (z). Aquests enllaços us permeten moure-vos a través de les pàgines del curs. Per exemple, si premeu sobre el nom curt del curs anireu a la pàgina principal del curs.

Quins continguts pot tenir un curs

Materials d'estudi per a l'alumnat

Podeu deixar en l'Aula Virtual tota mena de fitxers: documents de text, presentacions, imatges, fitxers de dades, etc. D'aquesta manera l'estudiantat podrà baixar els materials i utilitzar-los en el seu ordinador, tauleta, etc.

La manera més ràpida i senzilla d'afegir un fitxer a un curs és activar l'edició (des de la icona de la roda dentada) i arrossegar el fitxer dins de la secció on vulgueu que aparega. Haureu de confirmar que teniu dret a fer comunicació pública d'aquests materials d'acord amb a la Llei de Propietat Intel·lectual. En el vídeo següent us mostrem com funciona el procés.

També podeu afegir enllaços a materials accessibles en altres pàgines web i inserir vídeos de YouTube o d'altres serveis. En aquests casos no serà necessari que confirmeu el dret de comunicació pública. Més informació: Docència i propietat intel·lectual. Quins materials puc utilitzar legalment en la docència universitària?

Fòrum de notícies per a enviar avisos sobre l'assignatura

Quan creeu un curs, veureu que teniu automàticament un Fòrum de notícies en la secció general. Aquest fòrum està pensat perquè el professorat puga enviar missatges sobre l'assignatura a tots els participants del curs. Com una mena de tauler d'anuncis tancat amb clau on només podeu penjar informació vosaltres.

Per exemple, és una bona pràctica enviar un missatge de benvinguda a l'estudiantat quan s'obri l'accés al curs. També és útil per a avisar si un dia no es podrà fer classe, si hi ha hagut un canvi d'aula, si s'han organitzat unes jornades que tenen relació amb un tema que s'està tractant a classe i es recomana l'assistència, etc.

Tots els participants del curs podran veure els missatges en aquest fòrum i, a més a més, rebran una còpia de cada missatge per correu electrònic. La notificació per correu és obligatòria en el fòrum de notícies, però no té per què ser obligatòria en altres fòrums que pugueu crear en el curs. Aquesta funció de notificació es coneix com a subscripció a un fòrum.

En el vídeo següent us mostrem com afegir un missatge en un fòrum (en aquest cas el fòrum de notícies).

Tutories electròniques

La universitat, dins del seu Programa UJI Virtual, reconeix l'atenció que presta el professorat a l'estudiantat a través de l'Aula Virtual permetent la reducció d'hores presencials de tutories en el despatx. Per a poder acollir-se a aquest programa cal:

  1. Utilitzar l'Aula Virtual per a totes les assignatures de les quals teniu docència.
  2. Realitzar l'atenció electrònica a l'estudiantat a través d'un fòrum en l'Aula Virtual.
  3. Contestar a l'estudiantat al més aviat possible, en un termini màxim de 48 hores (exclosos festius i caps de setmana).

L'ús d'un fòrum per a tutories, d'acord amb aquestes condicions, implica que tot l'estudiant de l'assignatura pot llegir les consultes dels seus companys i les respostes que done el professorat. O, fins i tot, pot contestar si coneix la resposta. Per a crear i configurar correctament un fòrum de tutoria pública podeu seguir aquestes instruccions: Tutoria electrònica amb l'Aula Virtual.

Una gran varietat de recursos i activitats d'aprenentatge

A més de servir per a distribuir materials i difondre avisos entre l'estudiantat, l'Aula Virtual us facilita l'ús de diversos tipus d'eines que us permeten, entre moltes altres possibilitats, rebre i avaluar treballs de l'estudiantat, realitzar qüestionaris d'autoavaluació o organitzar activitats d'aprenentatge col·laboratives.

Us animem a provar aquestes eines —que teniu disponibles en els vostres cursos quan activeu l'edició— i a descobrir quines poden servir per a millorar l'experiència d'aprenentatge del vostre estudiantat.

Com crear un curs en l'Aula Virtual i que l'estudiantat hi puga accedir

Els cursos de l'Aula Virtual han de ser creats per les persones que consten com a responsables de l'assignatura, curs o activitat de formació de què es tracte. En el cas d'assignatures o cursos que figuren en el Pla d'Ordenació Docent (POD), només les persones que els tinguen assignats en el POD podran crear-los (contacteu amb nosaltres si encara no teniu una assignatura en el POD). Excepcionalment, la direcció d'un màster podrà també crear els cursos de l'Aula Virtual corresponents a qualsevol assignatura del màster.

Per a crear els cursos cal utilitzar l'aplicació informàtica anomenada Assistent per a la creació de cursos. Aquest assistent us permetrà crear cursos en diferents categories: assignatures de graus, màsters, formació continuada, formació per a PDI o PAS, etc.

L'assistent és molt flexible. Per exemple, us permet crear un curs en l'Aula Virtual per a una assignatura, o un curs diferent per a cada grup de la mateixa assignatura (laboratori, pràctica, teoria…), o un sol curs per a agrupar dues o més assignatures, etc.

Teniu en compte que cada vegada que utilitzeu l'assistent per a la creació de cursos estareu creant un únic curs en l'Aula Virtual. Quan empreu l'assistent heu de triar només una assignatura, si no és que voleu un sol curs per a agrupar diverses assignatures. Si teniu diferents assignatures que voleu que siguen independents, repetiu el procés de creació per a cadascuna.

Els cursos tarden uns 5min a crear-se, rebreu una notificació per correu electrònic avisant-vos quan ja tingueu el curs creat en l'Aula Virtual.

Recordeu que el curs es crea invisible per a l'estudiantant perquè està buit. Vosaltres veureu l'enllaç del curs en gris. Una vegada hàgeu incorporat continguts al curs, podeu fer visible el curs a l'estudiantat en els paràmetres del curs, accessibles des de la icona de la roda dentada y a la pàgina principal del curs. En el paràmetre Visibilitat del curs

Ajuda i resolució de problemes

En l'Aula Virtual teniu un Curs de suport al professorat que concentra la documentació i les preguntes i respostes públiques sobre l'ús de l'Aula Virtual. Després de crear el vostre primer curs tindreu accés automàticament a aquest curs de suport.

  • També podeu contactar amb el CENT per a resoldre qualsevol dubte o problema referent a l'ús de l'Aula Virtual suportaulavirtual@uji.es 7499.
  • Si experimenteu problemes tècnics amb el funcionament de l'Aula Virtual, haureu d'adreçar-vos al CAU (Centre d'Atenció a Usuaris del Servei d'Informàtica).