e-learning outlook for 2011

Las previsiones de Tony Bates para el 2011:

  1. Rediseño de los procesos de enseñanza/aprendizaje para aprovechar lo mejor de la educación a distancia y la educación presencial.
  2. El futuro es móvil y las instituciones educativas deberán pensar en términos de compatibilidad con dispositivos y formatos móviles.
  3. Los recursos educativos abiertos no se producirán ni se utilizarán ampliamente mientas no se demuestren sus beneficios con modelos claros. 
  4. Más multimedia: vídeo, animaciones, simulaciones y, en menor medida, juegos.
  5. El "análisis del aprendizaje" (la medición, recogida de datos y generación de informes acerca de lo que hacen nuestros estudiantes, con vistas a mejorar los procesos y tomar decisiones) será la nueva palabra de moda.
  6. En algunas regiones, las instituciones educativas concertarán servicios informáticos compartidos con el fin de reducir costes y riesgos.

En cuanto a sus conclusiones:

The growth of fully online learning (i.e. online distance education) continued at a rapid rate (over 20% last year), and increasing online enrollments will certainly continue through 2011. However, as the market approaches saturation, the rate of growth of fully online courses will level off, and this is likely to happen fairly soon. One reason for a slowdown in the growth of fully online courses, besides market saturation, will be the move to more flexible campus-based programs that will offer more options to part-time students and lifelong learners, rather than having to do a whole course or program online [...]

What I am hoping for 2011, though, is that this increase in the quantity of e-learning will start being accompanied by some major innovations in teaching, as instructors, instructional designers, and institutions begin to understand better the unique features of new technologies, and become more discriminating about the ‘affordances’ of both campus-based and online learning.