agregador de noticias

VitalSource, Verba to Join Forces to Deliver Affordable Course Materials

Campus Technology - 22 Febrero, 2017 - 23:00
VitalSource, a division of Ingram Content Group that provides educational content for more than 1,250 higher education institutions worldwide, plans to acquire a San Francisco-based startup that provides tools to support campus bookstores and help students spend less on course materials.

En La Era ‘Social’, ¿Qué Tan Social Es Tu Aprendizaje?

Moodle News - 22 Febrero, 2017 - 21:09
Por Andrew Das de Paradiso Solutions (Traducción: Cristian T. Duque) Aún en 2017 existe la creencia de que no es posible aprender cosas nuevas mientras se pasa un buen rato, cuando en realidad, está...

Looking (again) to Domain of One’s Own

OLDaily - 22 Febrero, 2017 - 20:22


Martha Burtis, The Fish Wrapper, Feb 22, 2017

it's good to see a look at a project some time after it has launched and some time after it has (largely) passed into new hands and new ownership. Such is the case with this post on Domain of One's Own. "As faculty have continued to integrate DoOO into their classes, students have continued to engage with the project in a variety of ways." Fer what it's worth, I've been working recently on properly virtualizing gRSShopper - basically setting it up in a complete self-sustaining box that can be easily ported to new environments. I have applications like Domain of One's Own in mind (not that I've told them any of this).

[Link] [Comment]
Categorías: General

25 Years Without a Raise

OLDaily - 22 Febrero, 2017 - 20:22


Colleen Flaherty, Inside Higher Ed, Feb 22, 2017

Adjunct instructors at Youngstown State University threw themselves a party this week to mark 25 years without a pay increase. "It’ s 'fair to say that our president and provost recognize that that's a problem and, while we are facing some difficult budget challenges like most in higher ed, [we’ re] committed to trying to rectify that situation," said university spokesperson Ron Cole. It's hard to see how you could recognize something as a problem and do nothing about it for 25 years. A more honest statement would probably say something about how embarrassed they are by this situation and how much they wish it hadn't attracted international attention. Image: Michelle N.

[Link] [Comment]
Categorías: General

Americans Distrust Institutions to Protect Data but Follow Lousy Personal Security Practices

Campus Technology - 22 Febrero, 2017 - 17:22
Nearly half of Americans (49 percent) said they feel their personal data is less secure than it has been in the past.

AP Exam Pass Rates Rise Even as Participation Doubles

Campus Technology - 22 Febrero, 2017 - 17:14
The number of public high school students taking at least one AP exam has doubled over the last decade, from 645,000 in 2006 to 1.1 million in 2016. The pass rate (those high school students who have scored 3 or higher) has also gone up, from 14 percent in 2006 to almost 22 percent in 2016.

Kaltura Launches Lecture Capture Solution

Campus Technology - 22 Febrero, 2017 - 16:00
The Kaltura video platform has a new trick: lecture recording.

Del clip al clic -Postfacio: El estado de la educación escolar (ante el entorno digital)

Cuaderno de campo - 22 Febrero, 2017 - 14:16
Descarga el libro en pdf, epub, GPlay, Tagus
1.     Con la digitalización vivimos un cambio social equiparable al que en su día, con la imprenta, supuso el arranque decisivo de la institución escolar, pero más veloz. Paradójicamente, es más fácil crear una institución de la nada que transformarla con toda su pesada inercia, por lo que entramos en una larga travesía experimentación, incertidumbre y resistencias.2.     El despliegue de los recursos digitales configura un nuevo ecosistema del aprendizaje que integra lo oral, lo impreso y lo digital; la enseñanza, la colaboración y la experimentación; el aula, el hogar y la comunidad. No son herramientas complementarias, sino un entorno nuevo, inesquivable y que debe ser dominado por alumnos y profesores.3.     Más allá de una metáfora ingeniosa sobre las actitudes generacionales, la distinción alumnos-nativos/docentes-inmigrantes es un error y entraña el riesgo de la inacción. Los alumnos precisan que la escuela fomente y oriente su alfabetización digital; los profesores tienen la obligación profesional de formarse para poder hacerlo.4.     El acceso a la tecnología, por esencia cambiante, siempre será en grado desigual y con riesgo de exclusión, pero la tecnología digital cierra su brecha mucho más rápido que sus antecesores escolares, la imprenta y la lectoescritura, reduce más y en menos tiempo su coste y permite ya un uso prácticamente ilimitado y gratuito de la información.5.     La verdadera brecha digital está en el tipo de uso, en el que se reproducen y amplían las desigualdades de capital cultural entre individuos, hogares y grupos sociales a lo largo de las viejas divisorias: clase, etnia, género, funcionalidad, ciudadanía, hábitat y territorio. Es aquí, más que en el acceso, donde están los desafíos de la inclusión y la equidad.6.     La brecha invisible y más amenazante es la que se abre entre escuela y sociedad, profesor y alumno, intramuros y extramuros. La escuela es sobrepasada por la sociedad y la enseñanza por la tecnología, lo que amenaza con una creciente irrelevancia de la institución. Nativos o no, los alumnos viven en la escuela como expatriados de su medio habitual.7.     La formación docente en el uso de los recursos digitales es inadecuada. Insignificante en la universidad, errática en el trabajo, sesgada hacia la informática de usuario en detrimento de la competencia pedagógica digital y sin vinculación a proyectos colaborativos. El énfasis de los productores de recursos se mueve hoy, por ello, hacia la formación y el coaching.8.     La tecnología entra bien en la trastienda escolar (administración, preparación, comunicación), pero lo hace mal en el aula; cuando es aceptada en esta, se suele someter a las viejas rutinas (la lección magistral, el estudio individual, el ritmo y el método únicos, la evaluación de resultados); los usos habituales fuera del aula son rechazados o temidos dentro de ella.9.     La mayoría de los docentes celebra la disponibilidad de recursos pero se ve abrumada por su abundancia, reconoce que crean oportunidades pero se declara sin tiempo para explorarlas, utiliza recursos libres o no pero entiende poco de recursos abiertos, quiere tener la posibilidad de personalizar lo que use pero produce y devuelve poco al procomún.10.  En el aprendizaje, como en todo lo relativo a la información, ya no manda el contenido sino el método, en especial la autodidaxia y la colaboración entre pares que crecen junto a la enseñanza, pero este horizonte es a menudo ignorado y resistido por la institución y la profesión, con una fricción cada vez más intensa y clara entre cómo se aprende en la vida y en la escuela.11.  La innovación asociada a la tecnología tiene su mejor escenario en los niveles meso de equipos, centros y redes, con ventaja sobre los niveles macro de las políticas y micro del aula. Esto redobla la importancia de  la dirección, los proyectos de centro y las iniciativas de colaboración entre estos, con carencias que se siente más en la escuela pública.12.  El avance del entorno educativo digital resitúa a sus actores. Algunos son nuevos, como empresas tecnológicas, consultoras, nuevos entrantes del mundo editorial y nuevas redes profesionales. Otros se reconvierten, como los editores, hacia la oferta de servicios, o las administraciones, del intervencionismo detallista a la arquitectura organizacional. Otros quedan al margen, como los sindicatos o los viejos movimientos de renovación.
Categorías: General

TODAY: Moodle For Higher Education Partner Webinar

Moodle News - 22 Febrero, 2017 - 13:58
Official Moodle Partner eThink has joined forces with Missouri’s Drury University, and California State University, Monterey Bay, for an intimate discussion about the role Moodle in Higher Ed....

Philosophy and the Illusion of Explanatory Depth

OLDaily - 22 Febrero, 2017 - 08:21


Justin W., Daily Nous, Feb 22, 2017

After reading this I was motivated to look up  how a toilet works on YouTube. I'm fairly confident I understand the mechanics, but I don't really have an explanation. Why doesn't the bowl simple lose water when the flapper is opened; why does the water rush out as though it is being sucked out of the toilet? Everything in the toilet is actually pulled uphill.  I think it has something to do with pressure differentials or gravity (the way a siphon does) but I'm not sure, and the videos didn't help me. And that's why this article is interesting. Knowing the facts doesn't give me the explanation, which is why a mere presentation of the facts  doesn't change (or inform) opinions. "Confronting and working through the complicated details of an issue... may be the only form of thinking that will shatter the illusion of explanatory depth and change people’ s attitudes."

[Link] [Comment]
Categorías: General

Bots: What you need to know

OLDaily - 22 Febrero, 2017 - 08:21


Jon Bruner, O'Reilly, Feb 22, 2017

This is a pretty good overview of the current bot ecosystem (which contains far more than bots) along with a good graphic drawing out the major contenders and relations between them. "Bots use artificial intelligence to converse in human terms, usually through a lightweight messaging interface like Slack or Facebook Messenger, or a voice interface like Amazon Echo or Google Assistant. Since late 2015, bots have been the subject of immense excitement in the belief that they might replace mobile apps for many tasks and provide a flexible and natural interface for sophisticated AI technology."

[Link] [Comment]
Categorías: General

Four Reasons Why a Library Makerspace Makes Perfect Sense

OLDaily - 22 Febrero, 2017 - 08:21


Robert Schuetz, Nocking The Arrow, Feb 22, 2017

If a library isn't really useful for storing books any more (because who needs books when entire libraries can be stored on a single flash drive?) then what can we do with the space? In this article Robert Schuetz suggests using it to create a makerspace (what we used to call a project room, workshop or lab). "School media centers provide open, flexible space," he writes. "Collaboration, interaction, and hands-on engagement need space for versatility and movement. Visible, transparent learning will ignite curiosity and interest from teachers and students." At a time when governments are  closing schools maybe they should be thinking of providing better community support instead.

[Link] [Comment]
Categorías: General

This Moodle Partner Workshop Will Jumpstart Your Instructional Design For 2017

Moodle News - 22 Febrero, 2017 - 03:58
Irish Moodle Partner Enovation is announcing its first “Instructional Design for eLearning” workshop of the year. If you can make it to Dublin, Ireland on February 22nd, 2017, you are...

‘Rasputin’ Hacker Targets 60 Universities, Government Agencies

Campus Technology - 22 Febrero, 2017 - 01:00
More than 60 universities and government agencies in the United States and the United Kingdom have been attacked by a well-known international hacker dubbed “Rasputin."

Have Spare Time? Try To Discover A Planet

OLDaily - 21 Febrero, 2017 - 20:20


Joe Palca, NPR, Feb 21, 2017

I spent an hour last night searching for a planet. I did not discover one. I did, however, look at  lot of bad photographs of stars (at least, to me they were bad photographs; they might be state of the art for all I know). It's a project called  Backyard Worlds: Planet 9. Basically they show you sequences of four photos from NASA's Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) telescope. Spot the moving dot and you win the prize of being the person to discover the mysterious tenth planet. What's interesting about this project is that it requires the human eye (and human pattern detection).

 

[Link] [Comment]
Categorías: General

4chan: The Skeleton Key to the Rise of Trump

OLDaily - 21 Febrero, 2017 - 20:20


Dale Beran, Medium, Feb 21, 2017

Celebrating the fail is the new win. This is the core value being embraced by 4chan members, alt-right supporters and Trump voters. That's the thesis of this insightful and well-argued essay by almost-loser Dale Beran in this long but engaging read. Those who hold to the (often empty) promise higher education offers should consider this perspective. It forms part of the narrative of failure that defines a substantial body of young men, the same men who constitute things like Anonymous and Gamergate. I am not sympathetic with the 4chan perspective, but I can understand it, having lived through the same broken promises, the same periods of extended unemployment, the same challenges and the same frustrations. But instead of embracing failure I  embraced diversity and equality, and found myself a cause to fight for.

[Link] [Comment]
Categorías: General

Lo Que Debes Preguntarte Sobre La Relación Entre Moodle Y UX

Moodle News - 21 Febrero, 2017 - 20:06
Una breve búsqueda en Google con los términos UX o “Experiencia de Usuario” revelará millones de resultados. Pero cuando nos preguntamos sobre la relación entre UX y EdTech (Tecnologías...

Mid-Tier Colleges Do Better Job of Upward Mobility

Campus Technology - 21 Febrero, 2017 - 17:25
An organization using data to understand how to improve the economic opportunities for low-income people has developed a set of "mobility report cards" to rank universities and colleges by how well their students "climb the income ladder."

Brewing Moodle Content To Your Taste With Moodle Filters

Moodle News - 21 Febrero, 2017 - 17:10
Moodle Filters are little functionalities that keep an eye on Moodle content, looking for specific words or symbols. When they find what they are looking for, they ‘filter’ the content...

Room and Board Drive Rising College Costs Too

Campus Technology - 21 Febrero, 2017 - 16:41
According to research by the Urban Institute, charges for room and board at four-year colleges have outpaced inflation, doubling since 1980.

Páginas